Vielse og kirkelig velsignelse i Godthåb Kirke

Hvad er et kirkebryllup?
Et kirkebryllup er både vielse og velsignelse af et par. Ved brylluppet siger parret ja til at leve sammen som ægtepar og til at elske og ære hinanden.

Et kirkebryllup er juridisk gyldigt på samme måde som en vielse på rådhuset. Men et bryllup i kirken foregår som en gudstjeneste med bønner, salmer, bibellæsninger, en vielsestale og velsignelsen.

Et kirkebryllup handler altså også om kristen tro, håb og kærlighed. Jeres kærlighed til hinanden - og Guds kærlighed til jer igennem Jesus Kristus.

Lidt praktisk!

Det er en god idé:

-at kigge forbi borger.dk og udfylde en ægteskabserklæring (da I skal medbringe prøvelsesattesten til præsten)

-at overveje om I skal have navneændring iforbindelsen med vielsen.

-at overveje valg af salmer og musik inden samtalen med præsten:

Det kan f.eks. være årstidssalmer eller morgensalmer - og selvfølgelig vielsessalmer.

DDS 706 I blev skabt som mand og kvinde - og DDS 703 Det er så yndigt at følges ad er begge meget bruge, men der findes mange andre fine salmer.

I har specielle ønsker vedr. organistens musik eller skal det være  Here comes the bride (Wagner) - og The wedding March (Mendelssohn)? Der er mange muligheder, organisten kan fint spille andet festligt og smukt musik.

Men hvaaaaaad må man så?

Lidt praktisk information vedr. pyntning i Godthåb Kirke

Der er 17 små vaser i reagensglasstørrelse - og mulighed for en eller to buketter på alteret.

Pyntningen af kirken kan udføres af enten:

- Brudeparret eller pårørende, evt. med at materiale leveres forud og klargøres af kirkebetjeningen, efter nærmere aftale.

- Graveren, der sørger for pyntning efter aftale med brudeparret/pårørende. Hvis det aftales at "kirken" beholder blomsterne/kirkepynt deles udgiften mellem brudepar og kirken. Prisen kan få oplyst hos graveren - Mobil 29 60 57 10.

Må  vores gæster kaste med ris? Eller andet i forbindelse med brylluppet?

- Ris, fuglefrø m.v. må bruges, men kun på kirkens parkeringsområde.

- Konfetti, kunstige blomster blade o.l. må ikke anvendes.

- Sæbebobler kan anvendes uden for kirkedøren.

Foto til kirkebladet:

Efter vielsen / velsignelsen har I mulighed for at oploade et foto, som bliver bragt i det næste kirkeblad. Det er frivilligt. Formularen til samtykke til brug af foto findes her på kirkens hjemmeside under fanen Livets begivenheder.